Wie zijn die mensenhandelaren?
Ze zijn bijna iedere dag wel in het nieuws, kranten schrijven er iedere dag over, social media staat vol met berichten ervan. Iedere dag komt er wel een nieuw bericht van een mensenhandelaar die gepakt is door de politie, of in de rechtszaal zit of veroordeeld wordt. Maar wie zijn deze mannen die ze mensenhandelaren of 'pooiers' noemen? Hoe komt het dat ze zo moeilijk te pakken zijn? En misschien nog wel belangrijker, waarom beschermen prostituees hun?
Het antwoord zit in de volgende video. Deze man is een veroordeelde mensenhandelaar of 'pooier', zoals sommige hem zullen noemen. Hij is opgepakt voor mensenhandel van Roemeense prostituees in Spanje. Toch heeft hij de dames nooit gedwongen of uitgebuit.
En ondanks het feit dat deze man gepakt is voor mensenhandel van Roemeense prostituees in Spanje, en er wel wat verschillen zijn tussen hoe deze man werkt (ik leg daar straks wat meer over uit), en de manier hoe dezelfde mensen werken in Nederland, geeft deze video een prima inzicht in de wereld van mensenhandelaren of 'pooiers' en wat voor soort mensen dit zijn.



Zoals je hebt kunnen zien in de video, is deze man veroordeeld voor mensenhandel en gedwongen prostitutie, terwijl hij nooit iemand gedwongen heeft tot prostitutie, en ondanks het feit dat de meiden die hij naar Spanje bracht er zelf mee akkoord gingen om daar in de prostitutie te werken. Het zijn allemaal vrouwen die niet werden gedwongen, en akkoord zijn gegaan om een deel van hun inkomsten af te staan aan deze man.
Zoals ik al eerder heb gezegd, zit er wel wat verschil tussen wat deze man in Spanje doet, en wat dezelfde soort mensen in Nederland doen, die gepakt worden voor mensenhandel. Aangezien de politie in Spanje prostituees niet beschermd (aangezien het niet illegaal is, maar ook niet wordt erkend als een officieel beroep), zijn de dames erg kwetsbaar (zoals de man in de video uitlegt), en hebben ze daarom bescherming nodig. De bescherming die ze nodig hebben is gericht op de agressieve klanten van prostituees en de échte pooiers die deze dames met geweld willen dwingen om hen voor ze te laten werken.

Aangezien Nederland prostituees veilige werkplekken bied achter de ramen, met bescherming van de politie, een alarmknop in het geval van nood, is er dus veel minder vraag naar bescherming van mensen zoals deze mensen die bieden in Spanje. Maar wat meiden wel nodig hebben die in Nederland willen werken, is hulp bij het opzetten van hun bedrijf (prostituees zijn ZZP'ers) en het opbouwen van hun leven hier. Ik heb het al een beetje uitgelegd in deze post hier, dat je het zonder hulp van anderen het gewoon niet redt in Nederland als buitenlandse prostituee. Er zijn simpelweg teveel regels, papierwerk en financiële zaken die je moet regelen waarbij je gewoon hulp nodig hebt, en daarbij hebben de dames ook gewoon een financiële boost nodig om alles op poten te krijgen. Daarom krijgen in veel gevallen prostituees hulp van andere vriendinnen die dit beroep al doen, maar in ongeveer 8-10% van de gevallen zijn er mensen zoals deze man in de video in het verhaal, om de meiden te helpen die hier geen connecties hebben. De prostituees die hulp krijgen van dit soort mannen zijn, wat ik eerder al noemde in deze post hier, 'vrijwillig verhandelde prostituees', die dus niet gedwongen of uitgebuit worden, maar toch als slachtoffer van mensenhandel worden gezien zoals ik al eerder heb uitgelegd hier.
De mensen die dit doen in Nederland, doen voor een groot gedeelte hetzelfde als deze man in Spanje deed, met als verschil dat ze niet op zoek gaan naar meiden zoals deze man uitlegt in de video, en hij geen bescherming biedt, aangezien de politie dat hier al biedt. 

De 'vrijwillig verhandelde prostituees' in Nederland hebben een vergelijkbare afspraak met de mensen die hen helpen als de man in de video uitlegt. Hij vraagt voor een deel van het inkomen of een vastgesteld bedrag, in ruil om hen te helpen alles op poten te zetten om in Nederland aan de slag te kunnen als prostituee. En net zoals de video bewijst, de mensen die dit doen, dwingen dus niet de dames tot prostitutie en ze buiten hen ook niet uit. Het enige wat ze doen is een service bieden om je te helpen met iets wat je zelf wilt.
Zoals ik al eerder heb uitgelegd, is ook het assisteren bij migratie van een prostituee, ondanks het feit dat diegene weet dat ze daar gaat werken als prostituee en ze het daar zelf mee eens is(!), volgens de wet nog steeds mensenhandel. Ik vind het absurd, aangezien deze mensen niets verkeerd doen, in tegenstelling zelfs, ze helpen ons met iets waar de overheid geen poot voor uit steekt!
Dus mijn vraag is, waarom is dit voor de wet illegaal? Wil de overheid niet mensen steunen die zelf voor de prostitutie hebben gekozen? Schijnbaar wel, anders hadden ze het alleen illegaal gemaakt als een meisje er niet mee akkoord zou gaan. Maar aangezien het ook illegaal is zelfs als een meisje er wel mee akkoord is dat ze prostituee wordt, toont de overheid hiermee aan dat ze tegen mensen zijn die in de prostitutie stappen. Waarom is de overheid er zo op tegen dat mensen hun doelen bereiken? En nog interessanter, waarom is het alleen illegaal om mensen in de prostitutie te helpen, en niet alle andere beroepen in de wereld?

Maar misschien nog wel het belangrijkste deel en boodschap van deze video gaat over de politie. In deze video blijkt dat de politie de meisjes gedwongen heeft te getuigen dat deze man ze tot prostitutie zou hebben gedwongen, ondanks het feit dat dit niet zo was. Onder druk van een stevig verhoor, waarbij gedreigd werd om zelf in de cel te belanden als ze niet zouden ondertekenen, hebben de prostituees uiteindelijk getuigd tegen de man die hen hielp. Het is vreselijk om te horen, zeker als je beseft dat dit niet alleen in die landen gebeurd, maar ook in Nederland.
Ik heb zelf meegemaakt hoe de politie hier werkt, toen ik betrokken werd bij een politie onderzoek naar drie Bulgaarse mannen, die verdacht werden van mensenhandel, net zoals de man uit de video. En net zoals de man uit de video, dwongen deze Bulgaarse mannen helemaal die vrouwen niet, sterker nog, twee van hen waren getrouwd met de dames en één van hen had al twee kinderen van hem voordat ze überhaupt naar Nederland kwamen!

Een paar jaar geleden was ik ook nog onder de indruk dat de politie in Nederland je probeert te helpen, en ook prostituees helpen als ze in de problemen zitten. Ik had goed contact met een paar politieagenten die op de Wallen in Amsterdam rond liepen. Sommige hen zag ik zelfs als vrienden, omdat ze ook regelmatig langs kwamen gewoon om een gezellig praatje te maken.
Nadat ik problemen kreeg met mijn huisbaas ben ik naar de politie gegaan, ik dacht dat zij met wellicht zouden kunnen helpen. Helaas konden ze voor mij weinig beteken, maar ze vroegen me wel of ik de volgende dag met wat andere agenten wilde praten, omdat zij bezig waren met een onderzoek naar mijn huisbaas, en ze hadden ook nog een paar vragen over een paar Bulgaarse jongens die ik vaag kon, zeiden ze.
Onder de indruk dat ik over mijn huisbaas zou gaan praten ging ik de volgende dag met de agenten mee naar het politiebureau. Maar na 4 vragen veranderde het onderwerp. Er werden documenten op tafel gelegd over de drie Bulgaarse jongens. En toen kwamen de vragen. Ik heb ruim 2 uur op het politiebureau gezeten om hen uit te leggen dat ik van niets wist, en dat ze in mijn ogen niets verkeerds hadden gedaan. Maar de politie vond dat niet interessant om te horen. Ik kreeg nog meer documenten voor m'n neus, één daarvan ging over één van mijn beste vriendinnen die ik kon van werk, en er was er zelfs ééntje van mijzelf, waarin stond dat we allemaal slachtoffer zouden zijn van mensenhandel. I kon het niet geloven, dat ze dachten dat ik gedwongen zou zijn. En mijn beste vriendin, die was ook zeker niet gedwongen, aangezien we bijna een jaar lang samen hebben gewoond, en haar vriend zelfs meerdere malen had aangegeven dat hij liever zou zien dat ze met dit beroep zou stoppen.

Maar het ergste van het hele politie interview was nog was, dat het niet alleen een interview bleek, en dat ze helemaal niet geïnteresseerd waren in mijn huisbaas. Ze probeerde me te laten getuigen, en toen ze klaar waren met het typen van de getuigenis, dwongen ze me het te ondertekenen. Ze zeiden tegen mij dat als ik het niet zou tekenen, dat ze me op zouden halen voor de rechtszaal om daar te getuigen tegen de jongens. Ik wist destijds nog niet dat dit niet zomaar kon, en dat ze me gewoon onder druk aan het zetten waren, en mijn gebrek aan kennis van de Nederlandse wet misbruikten. Mijn vriend vertelde me achteraf dat ze dit niet zomaar konden doen, en pas toen realiseerde ik me hoe ik erin geluisd was om te getuigen.
Het grappig is, dat sinds die keer, de agenten waarmee ik zo'n goed contact had, me nu compleet negeren. Iedere keer als ik ze door mijn straat zie lopen, draaien ze hun hoofd van mij weg zodat ze me niet aan hoeven te kijken. Ik denk dat ze heel goed weten dat ze me erin geluisd hebben. En het ergste is dat sinds dit gebeurd is, ik blijkbaar niet meer interessant voor hun ben, en ze nu gewoon doe of ik niet besta.

Ik ken genoeg andere meiden met vergelijkbare verhalen. Allemaal hebben ze slechte ervaring met de politie hier, die hen erin luizen om dingen te doen, te getuigen tegen mensen, soms zelfs laten getuigen tegen hun eigen vriendje of man. Een goed voorbeeld hiervan kun je ook vinden op de website van Frans Snel, een raamexploitant op de Achterdam in Alkmaar hier. Ook in dit geval, over twee Hongaarse meiden, werden ze gedwongen om te getuigen tegen iemand voor mensenhandel en gedwongen prostitutie, terwijl de man dit niet had gedaan. Het is bijna een exacte kopie van de video hierboven.
Dit is dan ook de reden waarom veel prostituees een hekel hebben aan de politie hier. Niet omdat ze bang zijn voor hun pooier, maar simpelweg omdat ze in de problemen komen juist door de politie, en ze je absoluut niet helpen.

Een paar weken geleden kwam ik terug uit Roemenië. Zodra ze me bij de douane zagen hadden ze hun vizier op mij gericht. En inderdaad, het duurde niet lang voordat twee mannen van de douane naar me toe kwamen om te vragen of ik even met ze mee wou gaan. We gingen naar een andere ruimte, waar ze de bagage controleren op drugssmokkel e.d. In een kamer vol met mensen gingen ze vragen stellen over mijn beroep, mijn privé leven, of ik gedwongen was, over mijn vriendje, waar ik woonde etc. etc. Ik voelde me niet alleen behandeld als een crimineel (ondanks dat ik niets heb gedaan), maar ze deden het ook nog gewoon publiekelijk tussen andere mensen die gewoon alles konden horen.
Een paar weken hiervoor kwam een goede vriendin van mij (ook een Roemeense prostituee werkzaam in Amsterdam op de Wallen) ook terug van uit Roemenië, en ook zij werd er weer uitgepikt door de douane voor een ondervraging. En ook haar vroegen ze waarom ze naar Nederland toe kwam, wat voor werk ze hier deed, wie haar vriendje was, of haar vriendje haar dwong om te werken, of ze haar adres wist in Nederland. Ook dit weer ten midden van een ruimte vol met andere mensen van wie de bagage werd nagekeken. Naast haar stond een meisje uit dezelfde stad, ze kende haar, maar ze wist niet wat mijn vriendin hier voor beroep deed. Maar blijkbaar is privacy niet zo belangrijk voor de douane.

De jacht op het vinden van die paar gedwongen prostituees wordt steeds erger en erger, en de mensen die dit werk vrijwillig doen worden hier het slachtoffer van. Prostituees worden dagelijks gestigmatiseerd. Tegenwoordig ben ik zelfs bang om mijn moeder naar Nederland te laten komen, bang omdat de douane mij er weer uitpikt voor een ondervraging over mijn beroep voor de neus van m'n moeder, die niet weet dat ik dit beroep doe. Ik kan nog geen gewone bankrekening openen bij de meeste banken in Nederland (met uitzondering van de ING), omdat prostitutie voor hun schijnbaar geen acceptabel beroep voor hun is, ondanks het feit dat het gewoon een legaal beroep is in Nederland, en je zelfs een bankrekening nodig hebt voor je eigen bedrijf.
Een lening krijgen van een bank is onmogelijk. Ook een hypotheek krijgen is onmogelijk, zoals wel bleek toen we bij 15 verschillende banken geweigerd werden voor een hypotheek in Nederland. Een woonplek vinden om te kunnen wonen is uiterst problematisch, omdat mensen zo'n slecht beeld hebben van prostitutie.

Hoe de reddingsindustrie mensenhandel afbeeld
De jacht op gedwongen prostitutie en mensenhandel neemt epische proporties aan, beschadigd iedereen op zijn pad, helpt de honger van de media voor sensationele en schokkende verhalen, en de reddingsindustrie wie schijnbaar meer geïnteresseerd zijn in het verkrijgen van subsidies en donaties dan het daadwerkelijk helpen van slachtoffers van mensenhandel en gedwongen prostitutie.
Verhalen van prostituees die gedwongen, geslagen en uitgebuit worden zijn zeldzaam. Video's en films, maar ook boeken en verhalen in kranten, over vreselijke dingen die in de prostitutie zouden gebeuren, komen gewoon niet zo vaak voor in de realiteit. Sterker nog, de prostituees die voor dit beroep hebben gekozen worden zelfs slachtoffer van de heksenjacht die de media, reddingsorganisaties, politie en politici hebben gecreëerd. Mensen die prostituees hebben worden beschuldigd van ze gedwongen te hebben tot prostitutie, zelfs als ze dat nooit gedaan hebben, en deze video is daar een goed voorbeeld van.
De laatste paar maanden heb ik talloze artikelen in het nieuws voorbij zien komen over zogenaamde 'gedwongen prostitutie', waarin de dames zelf aangeven dat ze niet gedwongen werden, maar de rechtbank toch anders beslist.

Niet alle verhalen die je in de media hoort zijn waar. In veel gevallen worden mensen de gevangenis ingestuurd omdat ze prostituees hebben geholpen, terwijl ze beschuldigd worden prostituees gedwongen te hebben. Prostituees die de waarheid willen vertellen worden de mond gesnoerd door politie en aanklagers, omdat ze maar één verhaal willen horen, en dat is dat alle prostituees gedwongen worden.

Origineel gepost op Behind the Red Light District
Auteur: Felicia Anna
Vertaling: Mark van der Beer
1 Response
  1. Ik wil heer Bubuza keer op keer bedanken voor zijn hulp met zijn betovering om de Powerball-jackpot van $ 169 miljoen ($ 168.500.000) te winnen. Mijn naam is William Kruger, ik kwam verschillende getuigenissen tegen van mensen die heer Bubuza bedankten voor het helpen winnen van een loterij, dus nam ik contact met hem op via WhatsApp: +1 505 569 0396. Ik vertelde hem hoe lang ik al speel en probeer een loterij te winnen zonder geluk reageerde heer Bubuza en beloofde me te helpen met zijn spreuk om ook een loterij te winnen. Nadat hij de spreuk had uitgesproken, gaf hij me een lotnummer en vertelde me hoe en waar ik de loterij moest spelen. Ik deed wat hij opdroeg en zie, ik werd een jackpotwinnaar van $ 169 miljoen dollar ($ 168.500.000). Ik kan maar niet stoppen Lord Bubuza te bedanken, zoek je een lening? Bent u failliet en heeft u financiële hulp nodig? Je kunt ook een loterijwinnaar zijn. Neem contact op met lord Bubuza voor hulp bij het winnen van een loterij via WhatsApp: +1 505 569 0396 of e-mail: lordbubuzamiraclework @ hotmail . com


Een reactie posten