9 Signalen van mensenhandel
Recentelijk heeft de GGD bekend gemaakt dat ze een onderzoek gaan doen over prostitutie. Voor hun onderzoek zijn ze op zoek naar klanten (hoerenlopers) en prostituees die hun formulier met vragen willen invullen over hun ervaringen (hier is de link). Sommige vragen gaan echter over hoe je mensenhandel kunt herkennen. Ik was benieuwd met wat voor dingen ze zouden komen, aangezien in mijn opinie het eigenlijk onmogelijk is voor een klant om dit te herkennen. Waar ze mee kwamen schokte me, een lijst met signalen die op vrijwel iedere prostituee van toepassing zou kunnen zijn, gedwongen of niet, en geeft compleet geen indicatie of een prostituee dit gedwongen doet of niet.
Dus ging ik op zoek naar wat andere organisaties als signalen van mensenhandel hadden staan, en tot mij verrassing was die lijst eigenlijk overal hetzelfde. Stopmensenhandel.nlMeld Misdaad Anoniem en diverse andere overheidsinstanties en reddingsorganisaties hadden dezelfde lijst met signalen van mensenhandel. Er was zelfs een hele campagne over van Meld Misdaad Anoniem die er zo uit zag:




Dus ik dacht dat het wel belangrijk zou zijn als ik eens ga uitleggen waarom deze zogenaamde 'signalen' op vrijwel iedere prostituee van toepassing kan zijn. Dus laten we beginnen met de eerste:

1. Prostituee maakt een gespannen, opgefokte of angstige indruk.
Op het eerste gezicht klinkt dit best aannemelijk voor een hoop mensen, maar ik zal eens uitleggen waarom dit niet het geval is. Prostituees zijn net als mensen, sterker nog, we zijn mensen. En net als normale mensen, hebben ook wij gevoelens. We zijn niet altijd blij en vrolijk, we hebben ook wel eens slechte dagen, en soms als het werk tegen zit kunnen we ook wel eens opgefokt of gespannen zijn. Aangezien ons beroep bestaat uit werken met heel diverse mensen, van normale mensen tot hele rare mensen, van vriendelijke mensen tot enge mensen, reageren we dus ook anders op verschillende mensen. Soms krijg ik ook wel eens klanten die er eng uit zien dat ik er bang of angstig van wordt, maar heel vaak blijken dat hele aardige en normale mensen te zijn (en soms ook niet). Dus ja, soms ben ik ook wel eens angstig als een klant bij me binnen komt. Dat is niet raar, dat is heel natuurlijk.
Dus ja, prostituees kunnen ook wel eens gespannen, opgefokt of angstig zijn, net zoals alle mensen dat wel eens hebben. We hebben een risicovol beroep, en daarom moeten we voorzichtig zijn in dit beroep, en soms zijn we zelfs wel iets te voorzichtig over wie we binnen laten of niet. Dit kan dus overkomen alsof we angstig zijn, maar dat is heel normaal in ons beroep.
Een prostituee die dus gespannen, opgefokt of angstig is hoeft helemaal niet te betekenen dat ze gedwongen of uitgebuit wordt, maar slechts dat zij ook een mens is, en net als alle mensen ook emoties heeft.

2. Een prostituee draagt sporen van lichamelijk geweld, onder andere blauwe plekken, tatoeages/brandmerken.
Laat me jullie eerst eens iets vragen: hoe kun je zien of een blauwe plek afkomstig is van lichamelijk geweld? Het antwoord is simpel, tenzij je een CSI expert bent kunt je dat niet zien. Prostituees zijn net als normale mensen, we leven, en daarom vallen we soms ook wel eens. Prostituees kunnen ook een been breken, net als normale mensen, maar dat betekent nog niet dat we gedwongen worden. En prostituees krijgen ook wel eens blauwe plekken, net als normale mensen, omdat we ergens tegenaan stoten, maar dat maakt ons nog niet gedwongen. Sterker nog, ik ken prostituees die aan martial art sporten doen, en regelmatig blauwe plekken krijgen daarvan, maar dat maakt ze nog niet gedwongen!
En dan die oude mythe van de tatoeages. Hoeveel mensen die niet in de prostitutie werken hebben een tatoeage? Sterker nog, zijn er nog wel mensen die nog geen tatoeage hebben? Zo veel mensen tegenwoordig hebben een tatoeage, van klein tot groot, symbolen, bloemen, namen etc. Dus wat kun je nu een opvallende tatoeage noemen?
Toen ik mijn tatoeage liet zetten bij een salon op de Wallen in Amsterdam, wees ik de tatoeage aan die ik graag wou hebben. Het was een tatoeage van een lotus bloem. De tatoeëerder vroeg toen of ik wel zeker wist of ik deze tatoeage wou hebben. Ik zei ja. Hij vroeg of ik het zeker wist, en probeerde me over te halen om een andere te nemen. Uiteindelijk wist hij me van gedachte te veranderen, en koos ik een andere tatoeage. Ik had geen idee waarom hij er zo moeilijk over deed, maar hij zei toen tegen mij: 'je komt er ooit nog wel eens achter waarom ik je dit vraag'.
Een paar maanden later kwam de politie mijn papieren controleren. Toen ze mijn tatoeage zagen moesten ze even een paar keer goed kijken en zeiden toen tegen me: 'Oh, ik dacht even dat je een lotus bloem daar had.' Toen ik hem vroeg wat er dan met een lotus bloem was legde ze me uit dat het heel verdacht was omdat meer meiden een lotus bloem hebben als tatoeage, want volgens hen was dat een signaal dat je gedwongen was. Grappig genoeg ken ik genoeg meiden met een lotus bloem als tatoeage, een paar goede vriendinnen van mij ook, meiden waarmee ik heb samen gewoond, meiden die ik echt goed ken. Zij zijn echt niet gedwongen. Dus ik vond het nogal vreemd dat de politie de lotus bloem als signaal van mensenhandel zeg, aangezien er heel veel meiden zijn met zo'n tatoeage, en die duidelijk niet gedwongen worden. Veel van hen hadden die tatoeage trouwens al lang voordat ze ooit de keus maakten om in de prostitutie te gaan werken.
Dat een prostituee blauwe plekken heeft, of een tatoeage, maakt haar nog niet gedwongen, net zo min als dat een accountant met een blauwe plek gedwongen is om te werken, of een een motorrijder gedwongen is om op zijn motor te rijden alleen omdat hij een tatoeage heeft.

3. Heeft overduidelijk geen plezier in het werk, anders gezegd: is nauwelijks in staat het 'spel' te spelen.
Dit komt een beetje neer op het eerste punt wat ik al zei, dat wij prostituees ook gewoon emoties hebben. Net zoals normale mensen, kunnen wij ook niet continu glimlachen. Helemaal als het werk tegen zit, dan kunnen we zelfs heel erg chagrijnig en opgefokt zijn, net zoals iedereen dat zou zijn als zijn of haar werk tegen zit. Met 'het spel spelen' doelen ze duidelijk op het glimlachen en vriendelijk naar de klant kijken, aangezien dat schijnbaar het spel is dat we altijd moeten spelen. Maar niemand kan simpelweg de hele dag door vrolijk zijn op zijn of haar werk, en de hele dag vriendelijk doen en aardig zijn, dus waarom wij wel? Moeten we dan voor iedere idioot die voorbij komt lopen glimlachen? Vergeet niet, wij kiezen zelf onze klanten uit. Ik ga niet glimlachen naar mensen die ik niet als klanten wil hebben. Ik glimlach alleen naar iemand als ik diegene als klant binnen wil hebben, en aangezien de meeste meiden veel mensen voorbij laten gaan, betekent dit dat heel veel meiden niet glimlachen naar mensen en potentiële klanten als ze hen niet als klant willen hebben.
En zelf als iemand binnen komt als klant. Dat betekent nog niet dat ik verplicht ben om te blijven glimlachen, alsof ik één of andere idioot ben. Ik heb ook gewoon gevoelens en emoties, en ik wil ook gewoon mijn werk doen. Als ik niet wil glimlachen naar mijn klanten, dan is dat mijn probleem, en niet omdat ik gedwongen wordt of zo. En dat geldt hetzelfde voor de meeste meiden die ik ken.
En dan is er nog iets. Met de meeste van mijn klanten ben ik aardig, ik glimlach naar ze, en ik probeer ze vriendelijk te behandelen. Maar als je ze vertelt dat ze iets niet mogen doen, en ze blijven er op aandringen, dan kan ik inderdaad wel onvriendelijk worden, en als het moet, zelfs agressief. Het is mijn lichaam en mijn werk, ik bepaal wat er gebeurt op mijn kamer. Als ik iets niet wil doen, dan gebeurt het niet, punt uit. En ja, soms betekent dat dan dat ik niet het 'spel' wil spelen met hen. Niet omdat ik gedwongen wordt, of omdat ik dit werk niet leuk vind, maar omdat die mensen mij niet aardig behandelen en respecteren.

4. Mag zich niet vrijuit bewegen, mag niet alleen over straat. Er is altijd iemand bij.
Deze is best wel interessant, want hoe kan een klant zien of een meisje achter een raam zich niet vrij kan bewegen of alleen over straat kan gaan? Verwachten ze dan dat hij de hele avond op het meisje blijft wachten tot ze naar huis gaat, zodat hij haar dan kan achtervolgen als een soort van stalker, om te checken of ze alleen over straat gaat of niet?
En laten we eerlijk zijn, de Wallen in Amsterdam is niet de veiligste plek op aarde. Ik ken veel meiden die bang zijn om alleen over straat te gaan in deze buurt. Dus wat veel voorkomt is dat haar vriendje haar op komt halen. Dat betekent niet dat haar vriend, of soms zelfs haar man, hun dwingt tot prostitutie, maar simpelweg dat hij haar wilt beschermen en bezorgd is om haar veiligheid.
Of moeten alle prostituees nu ineens alleen over straat over de Wallen lopen, waar het stikt van de zakkenrollers, Marokkanen die je proberen je te beroven, drugsdealers op de straat, alleen maar om te bewijzen dat we niet gedwongen worden, met de kans dat we beroofd, in elkaar geslagen of verkracht worden? Er lopen heel veel Marokkanen 's nachts over straat op de Wallen, die weten dat wij veel geld verdienen, en die gewoon wachten tot we naar huis gaan. Vaak (80%  van de tijd) dat ik naar huis toe ga, loopt er zo'n Marokkaanse klootzak achter me aan in de hoop dat hij me kan beroven or zelfs erger. En het zal niet de eerste keer zijn dat een meisje het ziekenhuis in wordt geslagen door dit soort gasten.
Ik loop alleen naar huis, omdat mijn vriendje overdag moet werken, en hij daarom moet slapen. Ik woon dichtbij mijn werkplek, dus ik ben snel thuis zonder teveel problemen. Maar er zijn veel meiden die niet zo dicht in de buurt wonen als ik, maar die moeten wel midden in de nacht naar huis toe. Sommige meiden kiezen ervoor om de hele nacht op hun werk te blijven, soms zelfs tot 's morgens vroeg (wat natuurlijk ook weer wordt gezien als een signaal van mensenhandel), maar de meeste meiden hebben iemand die hen op komt halen om ze thuis te brengen, uit veiligheid.
Natuurlijk zijn er ook wat meiden die een taxi nemen (het openbaar vervoer ligt immers plat midden in de nacht). Maar waarom zou je 20 of 30 Euro betalen voor een taxi, als je vriend of man je gratis kan oppikken met de auto, en ervoor kan zorgen dat je veilig thuis komt? Laten we eerlijk zijn, hoeveel mannen zouden hun vriendin alleen laten midden in de nacht op de Wallen?

5. Werkt voor een opvallend lage prijs.
Om heel eerlijk te zijn, ik ken niet veel meiden die voor een hele lage prijs werken. De exploitant zet een minimumprijs vast waar de meiden zich aan dienen te houden. Als ze zich niet aan die minimumprijs houden, kunnen ze door de exploitant eruit geschopt worden. Dit is om onderlinge competitie onder de dames te voorkomen. Er is een interessant debat gaande onder prostituees zelf, over sommige meiden die onder de minimumprijs werken. Vaak draait dit om Nederlandse prostituees en Oost-Europese prostituees die van elkaar beweren dat ze onder de minimumprijs zouden werken. In mijn opinie gaat deze discussie helemaal niet over de prijs, maar draait het om jaloezie. De ene groep is jaloers op de andere groep, omdat die meer werk heeft. Ook meiden die een persoonlijke vete met elkaar hebben beschuldigen elkaar vaak van het werken onder de minimumprijs, als een soort mes in de rug, in de hoop dat de exploitant het meisje eruit gooit.
Wat wel grappig is, is dat als er zo veel prostituees, Nederlands of Oost-Europees, waren die onder de minimumprijs werken. Waarom krijg ik dan zo veel mensen die altijd vragen of ik hen naar binnen neem voor 30 of 40 Euro, waarna ik ze weiger, en dan zie ik ze de hele avond lang rond lopen, op zoek naar een meisje die het wel onder de minimumprijs van 50 Euro wilt doen? Helemaal aangezien de mannen regelmatig bij me terug komen, of ik ze écht niet naar binnen wil nemen voor 30 of 40 Euro? Het zou toch makkelijk moeten zijn om een meisje te vinden die voor onder de minimumprijs werkt, als we al die verhalen moesten geloven? Waarom lopen ze dan de hele avond rond, als er zo veel meiden zijn die dat zouden doen?
Maar er zullen vast en zeker wel meiden zijn die onder de minimumprijs werken. Ik heb het zelf een keertje meegemaakt, met een meisje uit Oost-Europa, en een keertje met een Nederlands meisje. Dus in mijn opinie gebeurd het zowel bij Nederlandse als bij Oost-Europese meiden. De mythe dat het vooral Oost-Europese meiden zouden zijn die voor onder de minimumprijs zouden werken kan ik niet bevestigen. Ik ken veel van die meiden, en ken er geen één die dit op het moment doet. Ik zeg dus niet dat het nooit voorkomt, maar simpelweg dat het niet afhankelijk is van waar het meisje vandaan komt, het gebeurd aan beide kant, maar dit is eerder uitzondering dan regel.
Maar dat een meisje die onder de minimumprijs werkt gedwongen zou zijn kan ik niet echt zeggen. De paar meiden die ik ben tegen gekomen die onder de minimumprijs werkte werden zeker weten niet gedwongen. Ik denk dat het veel meer te maken heeft met het feit dat sommige krap bij kas zitten op een moment, en dat ze daarom bereid zijn om voor minder geld nog wat binnen te halen. Persoonlijk vind ik dit nogal dom, maar niet iedereen denkt zoals ik. De meiden die dit doen zitten vaak financieel krap bij kas, en zijn daardoor bereid in prijs te zakken, om er financieel weer bovenop te komen. Dit heeft dus niets met dwang te maken, maar eerder met overleven.
En denk er maar eens over na. Meiden die gedwongen worden om te werken, moeten altijd veel geld verdienen voor hun pooier, zoals blijkt uit de rechtszaken. Dus waarom zouden ze dan voor minder geld gaan werken, waardoor ze met minder geld thuis komen voor hun pooier? Het slaat helemaal nergens op. Deze meiden zouden juist gefocust moeten zijn op zo veel mogelijk geld binnen te harken, door zoveel mogelijk klanten binnen te halen voor op z'n minst de minimumprijs, en juist niet voor minder, aangezien ze dan in de problemen komen met hoeveel ze voor hun pooier opleveren. Daar komt nog eens bij, dat als een meisje dit doet, ze grote kans heeft dat de exploitant haar eruit gooit, wat ze kosten wat het kost willen vermijden, aangezien ze daarmee alleen nog maar meer problemen krijgen met hun pooier.

6. Spreekt alleen een eigen taal. Geen Nederlands, Duits of Engels.
Dit is best een grappige, toen ik voor het eerst hierheen kwam, kon ik ook geen woord Nederlands, Duits of Engels. Sterker nog, heel veel meiden die hier in het begin komen spreken geen Nederlands, Duits of Engels, aangezien ze het nooit op school hebben gekregen. In Roemenië bijvoorbeeld, hebben mensen jarenlang Frans op school gekregen, in plaats van Engels. Mijn moeder heeft alleen Russisch geleerd op school. En laten we eerlijk zijn, de meeste Fransen spreken ook geen woord Nederlands, Duits of Engels, dus betekent dit dat de Fransen ook massaal gedwongen worden dan?
Ik heb het snel geleerd, aangezien je min of meer gedwongen bent om dit te spreken op je werk, net zoals alle andere meiden. Hoe moet je anders een klant vertellen wat de prijs is, en wat je diensten zijn, en wat je niet doet?
De reden dat veel meiden geen Nederlands, Duits of Engels spreken, is simpelweg omdat we het nooit (veel) op school hebben gekregen. Maar in werkelijkheid zul je erachter komen dat de meeste meiden wel Engels spreken, aangezien je zonder Engels niet eens om een kamer kan vragen bij de exploitant. Je leert Engels naarmate je werkt, en pikt het hierdoor snel op. Maar uit mijn ervaring is gebleken dat de meeste meiden genoeg Engels spreken voor een kort gesprek met ze. Het is niet perfect, maar voldoende genoeg om te kunnen werken.
En waarom zouden alleen gedwongen prostituees geen Nederlands, Duits of Engels kunnen spreken? Zijn zij de enige dan die dit niet op school zouden hebben gehad? Werden ze op school er al uitgepikt om later tot prostitutie gedwongen te worden? En laten we eerlijk zijn, ik sprak ook geen Engels toen ik hierheen kwam, maar ik heb het geleerd door met mijn klanten te praten. Dus een gedwongen prostituee kan dit net zo goed leren als ik dat heb geleerd.

7. Heeft geen eigen woonruimte, slaapt op de werkplek.
Deze is echt belachelijk. Ten eerste, je kunt niet op je werkplek slapen, aangezien de ramen niet 24 uur per dag open zijn. Je zult nooit een prostituee op de Wallen vinden die op haar werkplek slaapt. Simpelweg omdat het niet mogelijk is. De meeste exploitanten, en daarmee de ramen, sluiten tussen 3 en 6 uur 's morgens (afhankelijk met welke exploitant je werkt), waarna er iedere dag een schoonmaker komt. Daarnaast, is het verhaal van gedwongen prostituees niet altijd zo dat ze nooit het huis uit mogen, en dat de pooier en thuis slaat en zijn geld daar telt?
Het is wel zo dat veel prostituees moeite hebben om een woonplek te vinden. Veel dames wonen samen, wat de politie weer ziet als een signaal van mensenhandel. Maar dit is onzin. De reden is veel simpeler. De reden dat veel meiden samen wonen, is omdat ze moeite hebben om een woonplek voor zichzelf te vinden. Dit komt omdat veel verhuurders terughoudend zijn om een appartement te verhuren aan een prostituee, vanwege het stigma dat we hebben.
Ik heb ook iedere keer problemen om een nieuw appartement te vinden. De laatste keer was ik ruim een half jaar bezig, en iedere keer werd ik geweigerd zodra ze hoorde wat mijn beroep was. Eén keer ging een verhuurder zelfs in discussie met mij, hij zei dat hij mij niet het appartement wou verhuren omdat hij bang was dat ik mijn klanten mee naar huis zou nemen. Dit soort mensen zijn zo dom. Er is een reden waarom ik op de Wallen werk en niet thuis, omdat ik mijn werk en mijn privé leven gescheiden wil houden. Als ik mijn klanten toch mee naar huis zou nemen, dan hoefde ik niet iedere avond een kamer te huren van mijn exploitant voor 150 Euro, en dat zou me een hoop geld besparen!
En ik heb ook samen gewoond met andere prostituees, niet omdat ik gedwongen werd, maar simpelweg omdat we moeite hebben een woonruimte te vinden. De woonruimtes die we vaak wel krijgen aangeboden, zijn van mensen die geen moeite hebben met prostituees, en dat heeft meestal met maar één simpele reden te maken, omdat het appartement een krot is! Het vorige appartement waar ik in woonde koste me 1500 Euro per maand (alles inclusief), en het was een smerige plek, vol met muizen (een stuk of 20 die door m'n hele appartement heen rende), vies, de wasmachine deed het niet, de wasbak was kapot, etc. Maar het is al moeilijk genoeg om überhaupt een appartement te vinden, dus ik was allang blij dat ik er eentje had.
En hoe komt het toch dat de politie altijd denkt dat als meer meiden op één plek wonen, dat ze gedwongen zijn? Hoeveel studenten wonen er wel niet samen op een plek? Laten we eerlijk zijn. Ik kwam naar Nederland toe om voor mezelf te werken. Nadat ik de mensen die me hebben geholpen en in me geïnvesteerd hadden, had terug betaald, stond ik op eigen benen. Ik sprak geen Nederlands, een klein beetje Engels, ik had geen vrienden of familie hier, ik was helemaal alleen. Als jij zou moeten kiezen tussen helemaal alleen te wonen in een land waar je niets of niemand kent, of samen wonen met iemand waarmee je kan praten, waar zou je dan zelf voor kiezen? Daar komt nog eens bij dat je samen de huur kunt delen, wat het niet alleen prettiger maakt om samen met iemand te wonen waarmee je kunt praten, maar het ook nog goedkoper maakt.
Ik heb een jaar lang alleen in Amsterdam gewoond. Ik betaalde 1500 Euro per maand, ik was eenzaam. Ik had niemand om mee te praten, niemand om iets mee te doen, en ik moest die 1500 Euro helemaal zelf ophoesten. Als ik zou kunnen kiezen tussen dat, of samen wonen met iemand anders die hetzelfde werk doet, iemand die me begrijpt, iemand waarmee ik kan praten, en iemand waarmee ik die huur kan delen, dan is de keus makkelijk gemaakt.
En laten we niet vergeten dat het vaak groepen meiden zijn die hier komen werken in de prostitutie. Het zijn groepen meiden die vriendinnen zijn, en daarom samen een appartement delen, omdat ze vriendinnen zijn, en het is nog goedkoper ook en je hoeft niet eenzaam te zijn.
Maar op je werkplek slapen? Nee, dat is niet eens mogelijk! En daar komt nog bij, hoe moet een klant weten waar jij slaapt? Moeten ze me als een stalker achtervolgen, wachten tot ik klaar ben met werken, om te kijken waar ik slaap? Ik wil niet dat mijn klanten weten waar ik slaap! Ik heb ook mijn privacy!

8. Weet niet op welk adres hij/zij werkt.
Laten we eerlijk zijn, Nederlands is een hele moeilijke taal. Sterker nog, het is na Chinees, de op één na moeilijkste taal ter wereld. De meeste straatnamen zijn erg lang, en erg moeilijk uit te spreken voor buitenlanders. De meeste meiden weten wel op welk adres ze werken (op hookers.nl waren ze zelfs verrast om te horen dat de meiden dit weten), maar ik kan me voorstellen dat sommige meiden moeite hebben om zo'n lastige naam te onthouden. Straatnamen als Oudezijds Voorburgwal en Sint Annedwarsstraat, Dolbegijnensteeg en Oude Kennissteeg, ze zijn niet makkelijk uit te spreken voor buitenlanders.
Sterker nog, ik heb een jaar lang op een adres gewoond, waarvan ik nu nog steeds de naam niet van kan uitspreken, omdat het zo'n lastige en lange naam is. Het feit dat sommige meiden niet weten op welk adres ze werken, is geen bewijs dat ze gedwongen zijn, het bewijst alleen dat Nederlands een verdomd moeilijke taal is om te leren.

9. Ziet er ongezond uit.
Hoe ziet iemand er ongezond uit? Wordt dat bepaald door hoe dik of mager ze zijn? Wordt het bepaald door hoeveel aandacht ze besteden aan hun persoonlijke hygiëne? Wordt het bepaald door eruit te zien als iemand met AIDS? Dit signaal is compleet afhankelijk van interpretatie, en hoe iemand ongezond definieert. De enige mensen die je kunnen vertellen wat ze hiermee bedoelen, zijn de mensen die dit signaal hebben bedacht.
Laat me jullie een andere vraag stellen. Wie van jullie zou seks willen hebben met iemand die er ongezond uit ziet? Zou jij dat willen? Dat dacht ik ook niet. En waarom niet? Omdat je geen seks wilt hebben met iemand die er ongezond uit ziet, je wilt immers niet je eigen gezondheid op het spel zetten, en bovendien is het ook niet aantrekkelijk. En laten we eerlijk zijn, waarom zou een pooier een meisje die er ongezond uit ziet, tot prostitutie dwingen? Hij zou beter iemand uit kunnen kiezen die er gezond uit ziet, en waarmee hij veel geld kan verdienen, dan iemand die er ongezond uit ziet waarmee niemand wilt neuken. Want niemand wilt naar een prostituee die er ongezond uit ziet.
Dit is weer één van die mythes, dat prostituees ziek zouden zijn, vol met enge ziektes zoals HIV, AIDS en andere SOA's. Dat is onzin. De prostituees op de Wallen in Amsterdam worden regelmatig getest hierop door het PG292. Veel meiden zijn erg slank, omdat dat is wat mannen willen zien, maar ook simpelweg omdat veel meiden van nature gewoon erg slank zijn. Ik ken meiden die zelfs nog slanker zijn dan mijzelf, maar ze eten wel 4 of 5 keer per dag patat en andere vette hap, en ze worden gewoon geen haar dikker. Ik krijg ook een hoop klanten die aan mij vragen waarom ik zo slank ben, en om eerlijk te zijn, ik heb zelf ook geen idee. Ik eet veel fastfood, pizza, McDonals, KFC etc. En ik vind slank mooi, ik wil helemaal niet dik worden. Dit signaal is zo'n onzin, aangezien het de definitie van 'ongezond' over laat aan de persoon die het moet oppikken. Ze leggen niet uit wat ze bedoelen met ongezond, wat betekent dat je het op iedere manier kunt interpreteren zoals je dat zelf wilt.

Zoals je kunt is deze lijst met signalen van mensenhandel, een lijst die eigenlijk laat zien hoe slecht organisaties geïnformeerd zijn over prostitutie. Het bewijst alleen maar hoe weinig ze weten over onze wereld, en over ons beroep. Het zijn signalen die voor iedereen zouden kunnen gelden, of dingen die helemaal nooit voorkomen. Ik maak me erg zorgen om het feit dat organisaties zo'n slecht advies geven aan onze klanten en andere mensen, en hun zo slecht informeren over ons beroep. De waarheid is dat een klant nooit kan zien of een meisje gedwongen wordt of niet. Zelfs organisaties zelf weten nog niet eens het verschil tussen een vrijwillige prostituee of een gedwongen prostituee, net zoals de politie dit ook niet ziet, dus hoe kun je nou verwachten dat een klant dit wel zou zien?
Ik krijg van veel klanten de vraag of ik gedwongen wordt, en zelfs als ik ze vertel dat ik niet gedwongen wordt, dan geloven ze me alsnog niet. Ik begrijp die mensen niet, ze vragen je duizenden vragen om uit te vissen of je gedwongen wordt of niet, en als je ze de waarheid vertelt, dan geloven ze je alsnog niet. Waarom vraag je het me dan, als je het antwoord toch niet wilt geloven?
Er zijn zat klanten die uitkijken of een prostituee misschien niet gedwongen wordt. Maar er zijn ook klanten die gewoon binnen komen, betalen waarvoor ze komen, en weer weg gaan zonder problemen. Die hebben geen zin om al die vragen te stellen om uit te zoeken of ik gedwongen wordt of niet, en dat is ook een belachelijk idee, aangezien een klant daar nooit achter kan komen of een meisje gedwongen wordt of niet.
Als organisaties (die hierin gespecialiseerd zijn), en de politie het nog niet eens kunnen, waarom verwachten ze dan wel dat een klant het zou kunnen?

Origineel gepost op Behind the Red Light District
Auteur: Felicia Anna
Vertaling: Mark van der Beer

0 Responses

Een reactie posten