Op zoek naar een nieuw appartement
Na enkele jaren in ons prachtige appartement te hebben gewoond zijn we nu gedwongen op zoek te gaan naar een nieuwe plek. Niet omdat we de huur niet op tijd hebben betaald, niet omdat mijn huisbaas erachter is gekomen wat ik voor beroep doe en het daar niet mee eens is, niet omdat de buren problemen hadden met mijn beroep. Nee, simpelweg omdat hij terugkomt uit het buitenland en wij daarom niet meer in zijn appartement kunnen verblijven.

De laatste keer duurde het ongeveer 6 maanden voordat we een appartement hadden gevonden met een huisbaas die mijn beroep accepteerde. Het was een lange en moeilijke zoektocht, en we werden meerdere keren geweigerd puur vanwege mijn beroep. Ze zeiden het niet altijd direct tegen ons, maar soms werden we gewoon afgewezen met het excuus dat het appartement niet meer beschikbaar was zodra ze van mijn beroep hoorde, maar als mijn vriend dan een paar dagen later belde met een ander nummer bleek dit helemaal niet het geval te zijn.
Een ander appartement was ook zogenaamd 'reeds verhuurd', dat appartement heeft nog ruim een half jaar leeg gestaan na ons bod. Andere agentschappen waren er soms heel eerlijk over, en vertelden ons dat niemand ons zou accepteren met mijn beroep.

Het laatste appartement wat we bezochten, voordat we het huidige appartement vonden, was de deal al bijna rond. Ik stond net op het punt het contract te tekenen, had het geld cash bij de hand om alles te betalen, toen de eigenaar ineens terug begon te krabbelen en bedenkingen kreeg. 'Ja, maar was als je straks allemaal klanten hierheen haalt, dat wil ik niet!' zei hij tegen me. Het is één van de vele argumenten die ik heb gehoord van mensen waarom ze bang zijn om sekswerkers te accepteren.
Maar zelfs als je ze uitlegt waarom je achter het raam werkt, omdat je dan niet je klanten naar huis hoeft te nemen, dan zijn ze nog niet overtuigd. Na een tijdje had ik genoeg van de discussie en zei ik tegen hem dat ik zijn appartement niet meer hoefde. Hij was geschrokken, en plots begon hij me te vertellen dat het geen probleem was en dat ik het appartement mocht hebben, maar dat ik alleen mijn KvK registratie niet op het adres mocht zetten. Maar ik had er al genoeg van. Of je bent blij dat je nieuwe huurders hebt, of je begint niet te klagen.

Onze huidige verhuurder had er helemaal geen problemen mee. Het was gewoon geen punt voor hem zolang we zijn appartement netjes hielden en de huur op tijd betaalde. We hebben verder weinig contact met hem, omdat we nooit problemen met hem hebben en hij nooit met ons. Hij weet dat we op tijd de huur betalen, hij weet dat we geen zooitje van zijn appartement maken, en hij weet dat ik m'n klanten niet mee naar huis breng.
Maar helaas denken niet veel mensen zoals hem, zoals we nu ook weer gemerkt hebben bij de zoektocht naar een nieuw appartement. Appartementen die ons geweigerd worden zijn geen verassing meer. Sterker nog, het is eerder een verassing voor ons als mensen het wel accepteren.

Vandaag was er weer zo'n voorbeeld van geweigerd worden puur vanwege mijn beroep. We waren geïnteresseerd in een appartement, maar zoals zo vaak vroeg het agentschap ons om informatie omtrent ons inkomen, onze werkgevers en onze beroepen. Wij voelen ons niet geroepen om hierover te liegen, immers, als we erover liegen kunnen mensen er altijd later zelf nog achter komen en dan kun je grotere problemen ermee krijgen. Maar vaak hoef je niet eens te vertellen wat voor werk je doet, alleen vertellen dat je uit Roemenië komt en ZZP'er bent zegt hen al voldoende. Ten tweede, ik heb veel liever een appartement van iemand die mijn beroep gewoon accepteert, dan iemand die alleen maar in vooroordelen denkt over dit beroep.
Dus mijn vriendje schreef hen een e-mail waarin hij ons inkomen vermelde, zijn werkgever en onze beroepen vermelde. Hij legde ook uit in de e-mail dat ik dit werk niet vanuit huis doe en mijn werk en privé strik gescheiden houdt. En toen kregen we de mail terug waarin stond:

"Beste Mark,

Ik waardeer je eerlijkheid over je vriendin maar de eigenaar wenst niet te verhuren aan mensen niet uit de seksindustrie. Het zal daardoor lastig worden om een appartement te vinden via agentschappen want die hebben vrijwel allemaal de zelfde criteria van verhuurders meegekregen.

Met vriendelijke groet"

Zoals je kunt zien maken ook agentschappen er geen geheim van dat sexwerkers gediscrimineerd worden puur op basis van hun beroep. Maar ik heb nooit precies begrepen waarom. Immers, prostituees verdienen meer dan genoeg geld om voor de huur te betalen, terwijl andere mensen die een appartement willen huren in het centrum van Amsterdam moeite zullen hebben om de prijs te kunnen betalen die ze in het centrum vragen. Prijzen momenteel liggen zo rond de 1500 euro per maand of hoger. Prostituees dit geld makkelijk in een weekend bij elkaar kunnen verdienen worden zij geweigerd, terwijl anderen met minder salaris wel goedkeuring krijgen. Ik snap die mensen niet. Waarom wil je zo graag mensen weigeren waarvan je zeker weet dat ze makkelijk de huur kunnen betalen, tegenover mensen die moeite zullen hebben om het bedrag bij elkaar te sparen?

De voornaamste reden waarom mensen bang zijn te verhuren aan prostituees is omdat ze onwetend zijn over dit beroep. Ze denken dat we de klanten mee naar huis nemen. Maar als ik mijn klanten thuis zou ontvangen, waarom zou ik dan nog steeds 150 euro per dag betalen voor mijn peeskamer als ik deze toch niet ga gebruiken?
Andere mensen zijn bang dat wij 'duistere' types zullen aantrekken. Maar waarom zou ik 'duistere' types willen aantrekken waar ik woon? Realiseren ze zich dan niet dat ik daar moet wonen en niet zij? Waarom zou ik dat soort types bij mijn woonplek willen hebben rondhangen?
Ze denken automatisch dat omdat je een prostituee bent er ook 'duistere' types om je heen hangen, criminelen en vieze mannetjes, alsof we het leuk zouden vinden om daar onze vrije tijd mee door te brengen. Het is een typisch voorbeeld van hoe legaal prostitutie is gelegaliseerd, maar mentaal nog niet. Het mag dan wellicht een legaal beroep zijn, maar mensen behandelen het nog steeds alsof het illegaal is. We worden nog steeds als melaatse behandeld, als verschoppelingen, als ongedierte. Het enige wat veranderd is sinds de legalisering is dat we nu legaal ongedierte zijn, wat betekent dat we nu belasting moeten betalen om dit te mogen zijn, maar helaas geen van de rechten daarbij krijgen. De legalisering heeft ons alle plichten opgeleverd, zoals belastingen, en regelgeving over hoe we dienen te werken, maar geen van de rechten die andere mensen hebben, zoals een zakelijke bankrekening openen, een lening van een bank krijgen, een hypotheek of zelfs iets simpels als huisvesting.

Maar meestal komt je niet eens tot het punt om dingen uit te kunnen leggen. Automatisch ben je voor hen al een verschoppeling, en krijg je daar niet eens de kans toe. Ze willen gewoon niet naar je luisteren. Immers, voor jouw 100 anderen, zelfs als zij moeite hebben de huur te betalen, alles beter dan een prostituee. Ik begrijp dit totaal niet.
Als het aan mij lag zou ik graag prostituees accepteren in mijn appartementen. Sterker nog, ik zou het zelfs prefereren, aangezien ze altijd op tijd de huur betalen, ze hebben immers al genoeg problemen in het dagelijks leven als prostituee. En ze zullen het nooit aan de grote klok hangen, want dan krijgen ze alleen maar problemen in de buurt ermee. Dus eigenlijk zijn prostituees juist hele goede huurders, aangezien ze zoveel mogelijk problemen willen vermeiden, omdat jij één van de weinigen bent die hun accepteert, en het voor hun heel lastig wordt elders een woonplek te vinden. Daar komt nog eens bij, ze hebben meer dan voldoende inkomsten om de huur te betalen, ze zullen zich uiterst koest houden, omdat ze geen problemen willen.

Helaas worden prostituees echter veelal geweigerd. Ondanks het feit dat prostituee compleet een legaal beroep is, we alle nodige papieren ervoor hebben die de overheid ons verplicht, dat we onze boekhouding netjes op orde hebben dankzij onze boekhouders, en we alle regeltjes netjes volgen, nog steeds accepteren mensen ons niet simpelweg vanwege ons beroep.
De zoektocht naar een appartement is extreem lastig, helemaal in een stad als Amsterdam, waar de zoektocht voor een appartement al bijna zelfmoord op zich is. Om deze reden zie je dan ook vaak dat prostituees samen wonen. De paar meiden die wel een woonplek weten te bemachtigen, nemen vaak andere meiden in huis die nog geen woonplek hebben gevonden. En helaas zijn er gewoon simpelweg te weinig huisbazen prostituees toe om iedere prostituee een plek te bieden. Hierdoor komen huisbazen die prostituees accepteren in een monopoly positie terecht, waarin ze extreem hoge eisen kunnen stellen, omdat ze weten dat de prostituees toch elders geen plek hebben. En toch vragen politie en politici zich dan af hoe het komt dat 10 meiden in 1 huis samen wonen, en zien ze dat direct weer als een aanwijzing van mensenhandel.
Als zo'n meid alles op de naam laat zetten van haar vriendje, omdat de huisbaas die wel accepteert maar de meiden niet, schreeuwen mensen weer dat het mensenhandel is, omdat de meid overal voor betaalt terwijl alles op zijn naam staat. Ja, natuurlijk staat alles op zijn naam omdat jullie nooit prostituees willen accepteren als huurders!
En dan zijn er mensen heel erg verbaasd als één zo'n man misbruik maakt van de positie waar hij in zit, en het meisje die hij uit de brand helpt, door het appartement en het geld aan zich toe te eigenen. Ja, inderdaad, prostituees discrimineren op deze manier, en hen niet dezelfde rechten gunnen die andere mensen wel hebben, zorgen ervoor dat prostituees kwetsbaarder zijn voor échte mensenhandel!

Dus, mijn beste lezers, huisbazen, politie en politici. Als jullie echt mensenhandel willen bestrijden, dan lijkt het mij handig om eerst er eens voor te zorgen dat wij de rechten krijgen die wij verdienen. Dat discriminatie tegen prostitutie stopt. Alleen als prostituees zich vrij kunnen bewegen in dit land, en niet continu slachtoffer zijn van discriminatie, stigmatisatie en criminalisatie, dan worden prostituees minder kwetsbaar voor mensenhandel. Alles wat bijdraagt aan de stigmatisatie, criminalisatie of discriminatie van prostituees ondersteunt mensenhandelaren om meer slachtoffers te maken. Daar komt nog eens bij dat, als je prostituees meer rechten toekent ze zich vrijer kunnen bewegen waardoor ze minder kwetsbaar zijn in hun positie, maar het ook nog eens makkelijker maakt om échte slachtoffers van mensenhandel te herkennen. Immers, hoe vrijer een prostituee zich kan bewegen en gedragen, hoe groter het contrast wordt met iemand die dat niet kan. Dus stop alsjeblieft de mensenhandel, en geef ons de rechten en niet alleen de plichten.

Origineel gepost op Behind the Red Light District
Auteur: Felicia Anna
Vertaling: Mark van der Beer
3 Responses
  1. Frans Says:

    zo is het! Dank je.


  2. Unknown Says:

    Ik sprak een technisch deskundige bij de politie en die vertelde exact hetzelfde. Je bent dus genoodzaakt om te liegen over je beroep. Misschien moet je dit verhaal doorsturen naar het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Minister Opstelten is bezig met nieuw beleid.


  3. gabriella Says:

    financiële kans voor uw behoeften

    Dit bericht is naar vrienden, de armen, private banking, publieke of particuliere ondernemers, of verzonden

    degenen die behoefte hebben aan een bepaalde lening om hun leven weer op te bouwen. Etes je klaar om te onderzoeken of

    reactiveren van uw activiteiten of de voltooiing van een project, of om de toekomst van de kinderen te waarborgen, of koop een

    appartement, een auto, maar je ETES verboden door banken of afgewezen dossier van de bank. Ik ben een getuige,

    Ik werd verleend leningen die niet kunnen voldoen aan al mijn verplichtingen. Deze lening wordt toegekend aan alle personen die in staat

    aan de voorwaarden voldoen. de rente is 2 tot 3% per jaar terug te betalen middelen, korte of lange termijn, afhankelijk

    voor uw gemak om te materialiseren gezien de tijd dat de lening zal zijn. Als je geld nodig

    andere redenen, aarzel dan niet om contact opnemen met mevrouw Fredia voor meer informatie. Alle serieuze en eerlijke mensen er voor u.

    Dank u contact op te nemen via e-mail naar één adres:

    eikelenbergfinancieen@gmail.com


Een reactie posten