Sekswerkers ontmoeten sekswerkers zonder sekswerkers
Deze week heeft het Aids Fonds in Nederland blijkbaar een meeting georganiseerd voor sekswerkers wereldwijd om naar Amsterdam te komen over te praten over prostitutie en veiligheid. Prostituees van over de hele wereld zijn schijnbaar uitgenodigd hiervoor, behalve... nou ja... wij. Natuurlijk is dat geen probleem, ik bedoel, we zijn slechts het beroemdste prostitutie gebied ter wereld, dus waarom zou dat uitmaken, toch? Ik bedoel, het is niet alsof ze hierheen komen!
Oh, wacht, wel? Wanneer? Hoe? Aha, ik begrijp het. Oké dan. Hmmmm.

Blijkbaar verblijven ze hier de hele week in Amsterdam, en brengen ze zelfs een bezoek aan de Wallen. Het is net een beetje alsof iemand een verjaardagsfeestje voor je organiseert in je achtertuin, en iedereen is uitgenodigd behalve jezelf. De kranten staan vol van alle sekswerkers vanuit landen zoals Uganda en andere exotische plaatsen. Maar hoeveel prostituees van de Wallen zelf zijn er uitgenodigd?
Nou, voor zover ik weet, niemand. Ik was niet uitgenodigd, sterker nog, ik wist er niets van tot net, en aangezien ik deze enige prostituee van de Wallen ben die online is, betwijfel ik of er andere prostituees van de Wallen uitgenodigd zouden zijn zonder dat ik ervan zou weten.
Ik vraag me af wat het punt is om hier in Amsterdam te ontmoeten, en dat ze zelfs de Wallen gaan bezoeken, als ze niet eens met de dames op de Wallen zelf gaan praten. De kranten laten veel Afrikaanse vrouwen zien, dus als ze met die vrouwen hadden willen praten, en niet met de meiden van hier, waarom doen ze dat dan niet gewoon in Afrika? Waarom doen ze het helemaal hier, als ze toch alleen maar andere mensen gaan praten behalve die van hier?

Maar het meest interessante van deze ontmoeting van prostituees, kwam uit het artikel van de Metro van vandaag, die mijn vriendje mee naar huis had genomen (online artikel hier). In dit artikel staat letterlijk:

"Aangezien alle sekswerkers die we hebben uitgenodigd zich ook actief inzetten voor een betere situatie in hun land, kunnen ze veel van elkaar opsteken. Ook krijgen ze een goed beeld van de situatie in Nederland, waar prostitutie wél legaal is. Overigens denk ik dat Nederland nog wel iets kan leren van de mannen en vrouwen die nu op bezoek zijn. Wij willen hier nogal eens voor sekswerkers denken. Prostituees zouden ook in Nederland een grotere rol moeten spelen in het beleid om mensenhandel terug te dringen en de rechten van prostituees te bevorderen."

Dus schijnbaar was ik niet uitgenodigd omdat ik niet actief genoeg was? Is dat wat dit artikel zegt? Ik bedoel, het is niet bepaald alsof ik me in de bosjes heb verstopt of zo. Ik bedoel, zelfs mensen van de PVDA kunnen me vinden, en nemen zelfs de moeite om met me te praten (met dank aan Dennis Boutkan daarvoor), dan kan het toch niet zo moeilijk zijn voor zo'n organisatie die over ons praat, in onze eigen achtertuin, om op z'n minst de beleefdheid te hebben om ons ook hierover te informeren.
Ik bedoel maar, waarom worden sekswerkers vanuit de hele wereld uitgenodigd, behalve de meiden die hier zelf werken? Of is het idee dat we 'niets van elkaar kunnen leren', zoals het artikel zegt? En hoe kunnen mensen een goed beeld krijgen van de situatie in Nederland, helemaal als ze de Wallen ook nog eens bezoeken, als ze ons niet uitnodigen om de situatie hier uit te leggen?
Het grappigste is dat het antwoord op al deze vragen al in het artikel zelf staat. Er staat namelijk: "Wij willen hier nogal eens voor sekswerkers denken." En dat is dus precies wat ze nu weer opnieuw hebben gedaan.

Het grappigste is, in de zin daarna over prostituees in Nederland, praten ze over hoe wij een grotere rol moeten spelen in het beleid om mensenhandel terug te dringen en de rechten van prostituees te bevorderen. Maar, grappig genoeg, doordat ze ons niet uitnodigen kunnen we dat dus niet! Omdat we dus niet zijn uitgenodigd! Hoe kunnen wij nu een grotere rol gaan spelen, als jullie ons hier niet eens over informeren!
Een perfect voorbeeld van mensen die weer over ons praten en over ons beslissen, hoe goed ze dat ook bedoelen voor ons, maar wéér zijn we geen onderdeel van het debat over ons zelf. En dan vragen mensen zich maar af waarom prostituees nooit praten. Goh, hoe zou dat toch komen?!
En laten we eerlijk zijn, ik vecht hard voor mijn rechten en een beter beleid hier, ondanks het feit dat er heel erg weinig mensen hier écht geïnteresseerd zijn en de moeite hebben genomen om contact met me op te nemen. Zij zijn druk om over de hele wereld beleid te verbeteren, terwijl hier op de Wallen in Amsterdam we het slechts met een handjevol mensen moeten doen, die het niet alleen op moeten nemen tegen meerdere politieke partijen, een gemeente en een overheid, maar ook nog eens tegen de publieke opinie van iedereen in dit land.

Zoals altijd, praten ze weer eens over ons, maar niet met ons. En dan zijn ze verrast dat we niet blij zijn daarmee. Dan zeggen ze dat ze niet voor iedereen tijd hebben. Nou ja, ze hebben wel tijd voor iedereen anders, behalve de mensen in hun eigen achtertuin. Denk dat we gewoon niet zo belangrijk voor ze zijn, ik bedoel, we zijn slechts het beroemdste stukje prostitutiegebied ter wereld. Wat maakt dat nou uit, toch?
En dan zijn ze verrast dat we nog nooit van ze gehoord hebben. Het is heel simpel, als je met ons wilt praten, zijn we makkelijk te vinden, iedere toerist ter wereld kan ons vinden, dus waarom jullie niet? Het is niet alsof we ons in de bosjes verstoppen of zo, we staan gewoon achter onze ramen, open en bloot voor iedereen. Dat is namelijk het hele punt van de Wallen in Amsterdam.
Als je met ons wilt praten, kom dan met ons praten! Kom dan naar ons toe! Het is niet alsof jullie ons uitnodigen om naar jullie toe te komen, dus hierbij nodigen we jullie uit om naar ons toe te komen! We worden er moe van dat continu mensen over ons praten, maar nooit met ons.
Dus kom niet met je excuus dat je geen tijd voor ons had. Als je tijd hebt om andere mensen rond te leiden op de Wallen, dan heb je zeker tijd om even met ons te praten.

Origineel gepost op Behind the Red Light District
Auteur: Felicia Anna
Vertaling: Mark van der Beer

0 Responses

Een reactie posten